چهارشنبه ۱۳۹۷/۰۴/۰۶

طراحی مسیر دسترسی ناحیه مشعلدار به جاده قزوین- بوئین زهرا

طراحی مسیر دسترسی ناحیه مشعلدار به جاده قزوین- بوئین زهرا

این طرح با توجه به اهمیت محور قزوین- بوئین زهرا به عنوان یکی از محورهای اصلی ترانزیت بار و مسافر از یک سو و همچنین تعدد دسترسی های موجود در محدوده ناحیه منفصل شهری مشعلدار در دستور کار قرار گرفت.

در حاشیه سمت راست روسازی جاده موجود یک راه آسفالته به عرض 10 متر به صورت طولی در کل محدوده بافت مسکونی به منظور خروج و ورود وسایل نقلیه به عنوان باند افزایش یا کاهش سرعت احداث شده است؛ اما به دلیل نبود محدودیت در ارتباط بین خیابان و کوچه های فرعی با جاده اصلی قزوین- بوئین زهرا و امکان ورود و خروج مستقیم و ناگهانی وسایل نقلیه در این محدوده به جاده اصلی، این بخش به یکی از نقاط حادثه خیز منطقه تبدیل شده است.

طرح جدید در سه مرحله تعریف شده است و در فاز صفر آن به بررسی شرایط موجود، اخذ استعلام های لازم برای بررسی وضعیت تأسیسات و نقشه برداری دقیق از محل پرداخته می شود.در مرحله اول این طرح، برای اصلاح هندسی گزینه های متنوعی ارائه شد که از بین آن ها، یک گزینه انتخاب و جزئیات کامل اجرایی آن در قالب فاز دوم پروژه آماده شد. همچنین برای جمع آوری و هدایت آب های سطحی و جلوگیری از مخاطرات ناشی از تجمع و یا یخ زدگی آن، مطالعات دقیق هیدرولوژی انجام و نقشه های اجرایی مطابق نتایج این مطالعات آماده شد.

به منظور جلوگیری از تداخل و یا کاهش تداخل بین طرح های پیشنهادی و تأسیسات موجود در منطقه، اطلاع از وضعیت تأسیسات مذکور از اهمیت بالایی در انجام مطالعات به ویژه در محدوده مناطق شهری برخوردار است؛ از همین رو بررسی موقعیت تأسیسات شامل خطوط آبرسانی، نفت و گاز، تلفن، فیبر نوری، فاضلاب و برق از ادارات ذی صلاح استعلام شد.

با توجه به این که مسیر دسترسی مورد نظر از جاده قزوین- بوئین زهرا منشعب و امکان دسترسی به ناحیه مشعلدار را فراهم می کند و باند کندرو نیز در مجاورت همین محور و در حریم جاده احداث می شود، اطلاع از برنامه آتی اداره کل راه و شهرسازی استان درخصوص توسعه و یا تعریض محور جاده ای موجود از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود، از همین رو تمام جلسات بررسی و تصویب طرح با حضور کارشناسان این اداره کل صورت گرفت.

از دستاوردهای این طرح می توان به افزایش ایمنی تردد محور قزوین- بوئین زهرا در مجاورت و بافت حاشیه جاده این ناحیه، نظم بخشی به حرکت های سواره رو هنگام ورود به مناطق یاد شده و خروج از آن، کاهش آمار تصادفات و افزایش مطلوبیت و زیست پذیری محیط حاشیه جاده اشاره کرد.

تصاویر مرتبط