سه‌شنبه ۱۳۹۳/۱۲/۱۹

حافظي، مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين:

طراحي فضاي شهري در بالاي پناهگاه سعدي قزوين به پايان رسيد

مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين از پايان مطالعه و طراحي فضاي شهري در بالاي پناهگاه سعدي خبر داد.

 

 

محمد اسماعيل حافظي، مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين گفت: پروژه مطالعه و طراحي فضاي شهري در بالاي پناهگاه سعدي به سفارش منطقه دو شهرداري قزوين به پايان رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين؛ محمد اسماعيل حافظي افزود: فضاي شهري، فضاي زندگي روزمره شهروندان است که هر روز به صورت آگاهانه يا ناآگاهانه در طول راه از منزل تا محل کار درک مي‌شود.
اين مسؤول اظهار کرد: به عبارت ديگر فضاي شهري عرصه‌اي اجتماعي، فرهنگي و کالبدي است که وابسته به الگوي فعاليت گروه‌هاي اجتماعي و محصول نظام عمل نيروهاي اجتماعي و فرهنگي است.
وي افزود: با توجه به اين مهم در فضاهاي شهري نبايد فقط به برقراري تعادل بين فضاهاي پر و خالي در بافت شهري تاکيد کرد، بلکه بايد به ابعاد اجتماعي و عملکردهاي آن هم توجه کرد.
مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين ادامه داد: در طراحي سايت مورد نظر به مساحت تقريبي 350 متر مربع که در نيمه‌ي جنوبي و يکي از خيابان‌هاي اوليه شهر قزوين يعني خيابان سعدي واقع شده است به موراد فوق توجه لازم و کافي شده است.
وي افزود: خيابان سعدي جزو خيابان‌هاي قديمي بوده و در بافت قديمي شهر قرار گرفته است و پناهگاه سعدي در حد فاصل بين چهار راه نظام وفا و چهار راه سعدي در کوچه‌ي سروري واقع شده است که طبق تحقيقات به عمل آمده در حدود صد سال پيش حمام نمره بوده و سپس در زمان جنگ ايران و عراق با مستحکم سازي به پناهگاه جهت اسکان موقت شهروندان در هنگام خطر اختصاص يافته است.
اين مسوول بيان کرد: سايت پناهکاه سعدي واقع در خيابان سعدي شمالي از سمت شرق به خيابان نادري، از سمت غرب به خيابان فلسطين، از سمت جنوب به خيابان بوعلي محصور شده است.
وي يادآور شد: خيابان سعدي شمالي به عنوان دسترسي اصلي به سايت در قسمت غربي سايت واقع شده است و در سايت مورد نظر کاربري عمده فضاي مسکوني است، اما در قسمت شمالي و جنوبي چند باب مغازه در غالب کاربري مسکوني تجاري ديده مي شود و همچنين در سمت جنوب شرقي سايت مسجد، حسينيه و مرکز بهداشت نيز وجود دارد.
وي بيان کرد: در قسمت غربي و ابتداي دسترسي به داخل کوچه هنرستان محمد زاده قرار گرفته و از همه مهم‌تر وجود قرائتخانه، پناهگاه سعدي در ميانه ي سايت است که در طراحي ، فضاي شهري و محله اي بر روي آن پيش بيني شده است.
حافظي خاطر نشان کرد: در طراحي اين پروژه اهدافي مد نظر بوده است عبارتند از ايجاد رابطه‌اي پويا بين ابعاد اجتماعي و فيزيکي شهر با يکديگر و فرهنگ سازي با رويکرد ارتقاي كيفيت تعاملات اجتماعي، طراحي با ويژگي هاي نمادين و توليد يك نشانه و گره شهري، ابقاي حيات کل سيستم شهري در محدوده مورد طراحي ، زندگي سالم شهري و بيان زندگي فعال، طرحي متناسب با نياز هاي عملكردي شهر و محله در حوزه معماري و شهرسازي، افزايش زيبايي بصري و هويت بخشي به فضاي فعلي ، خلق فضايي جهت مکث، تفکر ، طرح و عمل خلاقانه مردم است.
حافظي بيان کرد: در طراحي بين بخش هاي مختلف پروژه دقت گرديده که هماهنگي کامل با محيط و کاربري هاي اطراف صورت گيرد به طور مثال از لحاظ فرمي، به دليل قرارگيري سايت در بافت نسبتا قديمي شهر استفاده از عناصر ايراني و سنتي اعم از طاق و رواق براي ايجاد حس سايه و تشديد بافت سنتي ايراني، استفاده از گره چيني و اشکال هندسه و استفاده از فرم قرينه با توجه به معماري ايراني در طراحي مد نظر قرارداده شده است.
وي ادامه داد: از لحاظ مصالح نيز استفاده از مصالح بومي و سنتي رايج در منطقه از قبيل آجرقزاقي، سنگ گرانيت، تراورتن، وود پلاست يا پلاستيک‌هاي فشرده ي طرح چوب جهت استفاده در مبلمان تا بتواند در مدت زمان طولاني و در زير آفتاب و باران ماندگاري و عمر بالايي داشته باشد مورد استفاده قرار گرفت، از لحاظ پوشش گياهي4 ، به دليل قرارگيري محدوده بر روي قرائت خانه استفاده از درختان با ريشه هاي عميق در اين فضا مطلوب نمي‌باشد لذا درختچه با ريشه هاي کم عمق و همينطور گل‌هاي فصلي در گلدان‌هاي پيش ساخته که قابليت جابجايي دارند در طراحي مد نظر قرار داده شد.
وي يادآور شد: طرح نهايي پروژه مذکور به همراه كليه جزئيات اجرايي و متره و برآورد در نيمه دوم دي ماه سال جاري جهت بهره برداري به شهرداري منطقه دو ارسال شده است.
پايان پيام
 
 

 

تصاویر مرتبط