چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۶

رضوانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خبر داد:

مناسب‌سازی فضاهای شهری برای کودکان بر اساس اصول شهر دوستدار کودک

رضوانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مطرح کرد: مناسب‌سازی فضاهای شهری برای کودکان بر اساس اصول شهر دوستدار کودک انجام شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین؛ نوید سعیدی رضوانی افزود: با توجه به اهمیت موضوع کودکان در شهر و زمینه زندگی آنان ضروری است محیط‌های شهری سالم و ایمنی برای این قشر آینده‌ساز برنامه‌ریزی و طراحی شود.

 

وی ضمن قدردانی از تلاشهای انجام شده در مدیریت شهری و سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین در حوزه شهر دوستدار کودک اظهار کرد: شهرهای دوستدار کودک به فرزندان حق ابراز نظر، مشارکت در جامعه دستیابی به خدمات پایه، ایمن ماندن از اشکال مختلف خشونت، آسایش و امنیت در پیاده روی و بازی می دهند.

 

رضوانی در ادامه با اشاره به معیارهای شهر دوستدار کودک گفت: در این بخش باید به نکانی از جمله منابع مالی ویژه کودک، پاکی و پایداری، امنیت،ایمنی ،همه شمولی، مشارکت پذیری، قابلیت بازی داشتن، محله محور بودن و آموزش دهندگی باید توجه نمود.

 

رضوانی با بیان اینکه در حوزه شهر دوستدار کودک مصوبات و قوانین خوبی داریم، خاطر نشان کرد: اما  در حوزه اجرا یا مبتنی بر استاندارد عمل نشده و یا الزامات آن گونه که باید اجرایی نمی شود.

 

وی به استانداردهای مرتبط با الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک پرداخت و افزود: ایجاد اتاق مادر و کودک، تجهیزات زمین بازی، اسباب بازی های شناور در آب  و ویژگی های نیمکت های پارکی از جمله موارد بسیار مهمی است که در طراحی شهر دوستدار کودک باید به آنها به صورت ویژه پرداخته شود.

 

این پژوهشگر ملی در حوزه شهر دوستدار کودک با بیان اینکه کودک باید بداند شهر دوستش دارد، به ضوابط عناصر شهری دوستدار کودک اشاره نمود و گفت: باید تمامی فضاهای شهری از جمله مجتمع های تجاری، بانک‌ها،بوستان های فضای سبز، عرصه های همگانی، مدارس، فضاهای آموزشی خانه های کودک، سرویس های بهداشتی، کاربری های شهری، مبلمان شهری، دسترسی و حمل و نقل، فضاهای آموزشی، قوانین شهر دوستدار را اجرا کنند.

 

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، طبق مقررات باید سازندگان نسبت به اجرای ضوابط شهر دوستدار کودک همکاری لازم را داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: مشاعات پیشنهادی ویژه کودکان، زمین ویژه بازی کودکان، زمینهای ورزشی نوجوانان فضای ویژه کودک روی بام،اتاق بازی سرپوشیده فضای نگهداری کودک اتاق چند منظوره ویژه کودکان پارک‌های تخصصی کودک شامل آموزش کشاورزی، باستان شناسی و کارگاه‌های مهارتی از دیگر مواردی است که باید در طراحی ها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

تصاویر مرتبط