یکشنبه ۱۳۹۲/۰۹/۱۷

حافظي، مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين خبر داد؛

طراحي زيرساخت، تأسيسات و ناوگان خطوط بي.آر.تي و ال.آر.تي در شهر قزوين

طراحي زيرساخت، تأسيسات و ناوگان خطوط بي.آر.تي و ال.آر.تي شهر قزوين به منظور تقويت جذابيت شبكه حمل‌ونقل عمومي و سرويس‌دهي بهتر به مناطق مختلف شهر قزوين در حال انجام است.

 

 

مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين گفت: مطالعات پروژه طراحي زيرساخت، تأسيسات و ناوگان خطوط بي.آر.تي و ال.آر.تي شهر قزوين که به سفارش معاونت حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري قزوين در مسيرهاي پيش‌بيني شده در طرح جامع حمل‌ونقل شهر قزوين تعريف شده است، توسط سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين آغاز شده و در حال انجام است.
به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين؛ محمد اسماعيل حافظي
افزود: به منظور تقويت جذابيت شبكه حمل‌ونقل عمومي و سرويس‌دهي بهتر به مناطق مختلف شهر قزوين، در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافيک قزوين يک خط قطار سبك شهري (ال.آر.تي) به طول بيش از 13 کيلومتر و سه خط اتوبوس سريع السير (بي.آر.تي) به طول مجموع بيش از 60 كيلومتر پيشنهاد شده‌است.
وي بيان کرد: مسير اين خطوط به نحوي تعريف شده است که نواحي اصلي توليد و جذب سفر در سطح شهر قزوين را به يکديگر متصل کرده و ارتباط مناسبي را بين مراکز اصلي سفر برقرار مي‌سازد.
حافظي بيان کرد: همچنين با پيش‌بيني ايستگاه‌هاي تبادلي در طي مسيرها، امکان دسترسي مسافران از هر يک از خطوط به ساير خطوط فراهم شده است.
 اين مسوول اظهار کرد: تلفيق اين خطوط اصلي «انبوه بر» با 19 خط تغذيه کننده که در طرح جامع حمل‌ونقل شهر قزوين پيش‌بيني شده است در آينده مي‌تواند به كاهش ترافيك و انواع آلودگي‌ها و زيباسازي سيماي شهري بيانجامد.
وي گفت: افق زماني احداث خطوط يک و دو تا سال 1395، خط سه تا سال 1400 و خط چهار تا سال 1410 پيش بيني شده است که به تدريج در خدمت شهروندان عزيز قزوين قرار خواهد گرفت.
وي ادامه داد: از جمله مزاياي اين شبکه حمل‌ونقل همگاني فراگير در سطح شهر مي‌توان به مواردي چون كاهش مصرف انرژي، كاهش اشغال زمين و كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي اشاره کرد.
اين مسوول افزود: خدماتي كه به طور کلي توسط اين شبکه حمل‌ونقل همگاني در سطح شهر قزوين ارائه مي‌گردد عبارت از جمع‌آوري مسافران از مناطق مسكوني، انتقال آن‌ها به مراكز فعاليت‌هاي تجاري و پايانه‌هاي صنعتي و توزيع مسافران بين مراكز كار و زندگي و محل‌هاي تفريحي است.
مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين ادامه داد: خطوط بي.آر.تي و ال.آر.تي از جمله پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي حمل‌ونقل درون‌شهري در سرتاسر جهان مي‌باشند و توجه ويژه متوليان امر حمل‌ونقل را خود معطوف کرده است.
وي گفت: اين سامانه ترکيبي از زيرساخت‌ها، تأسيسات و ناوگان است که يک سيستم حمل‌ونقل با کيفيت، بهينه، راحت، سريع و کم هزينه را براي استفاده کنندگان فراهم مي‌آورد.
حافظي بيان کرد: انعطاف پذيري زياد، قابليت كاركرد بالا، سرمايه‌گذاري كم و هزينه‌ نگهداري پايين از اصلي‌ترين مزاياي اين سامانه‌ها در مقايسه با سامانه‌هاي گران‌قيمتي چون مترو و مونوريل يا گسترش شبکه معابر درون‌شهري مي‌باشد که اغلب با يك سرمايه‌گذاري كوچك مي‌تواند به حمل‌ونقلي سريع در محدوده دسترسي منجر گردد.
وي يادآور شد: شاخصه‌هاي بارز اين سامانه انبوه بر عبارت از خطوط ويژه، ايستگاه‌‌هاي مجزا، ايجاد سهولت سوار/پياده شدن، سامانه جمع‌آوري كرايه خارج از اتوبوس، استفاده از سامانه‌هاي کنترل ترافيک هوشمند (ITS) و خدمت رساني مستمر در طول ساعات کاري طي شبانه‌روز مي‌باشد.
حافظي بيان کرد: فن‌آوري کنترل ترافيک هوشمند شامل سامانه مكان‌ياب اتوبوس، سامانه اطلاعات مسافران، سامانه‌هاي رفع گره ترافيك در تقاطع‌هاي چراغدار و كنترل دسترسي به پل‌ها، رمپ‌ها و ميدان‌ها مي‌باشد که مي‌تواند حق تقدم حرکت اتوبوس‌ها در معابر و تقاطع‌ها و در نتيجه سرعت و قابليت اطمينان بهتري را براي مسافران فراهم آورد.
حافظي بيان کرد: در اين راستا مطالعات طراحي زيرساخت، تأسيسات و ناوگان خطوط بي.آر.تي و ال.آر.تي شهر قزوين از ابتداي آبان ماه سال جاري توسط يکي از بهترين شرکت‌هاي مهندسين مشاور کشور و با مديريت سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين آغاز شده و طبق برنامه‌ريزي انجام شده طي مدت يک سال به پايان خواهد رسيد.
 
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط