یکشنبه ۱۳۹۲/۱۲/۰۴

حافظي، مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين:

مطالعات و طراحي پروژه ساماندهي محور دکه ياران قزوين به پايان رسيد

مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين از پايان طراحي پروژه ساماندهي دکه ياران، توسط اين سازمان خبر داد.

مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين گفت: شهر قزوين در 130 کيلومتري غرب تهران در مهمترين و بزرگترين محور شرياني مواصلاتي به شمال غربي، غرب و جنوب غربي ايران و خاور ميانه و حتي اروپا و آفريقا قرار داردکه توسط دو جاده اصلي، يکي در جنوبي‌ترين قسمت و ديگري که از اتوبان دسترسي مي گيرد شامل دو شاخه مي گردد که يک قسمت آن به صورت اتوبان به سمت شمال و ديگري به اتوبان غربي کشور متصل مي گردد و بخش ديگر که ورودي شرقي قزوين بوده، از ضلع جنوب غربي به ميدان مينودر که يکي از مهمترين ورودي هاي پنجگانه شهر قزوين است، متصل مي گردد.

به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين ؛ محمد اسماعيل حافظي افزود :  شکل کلي قزوين به صورت يک مستطيل بزرگ شمالي جنوبي بوده که به جز اتوباني که از ضلع شمالي آن عبور کرده و دو دسترسي براي آن به قزوين بطور موقت تعريف شده، پنج ورودي اصلي و تعريف شده قزوين همگي در نيمه جنوبي قرار دارند. در اين بين، ميدان مينودر و محور آيت الله خامنه اي يا همان ورودي اصلي تهران به قزوين مهمترين و پرحجم ترين ترافيک ورودي و خروجي را به خود اختصاص داده است که تمام ارتباط شهرها و شهرک هاي مهم استان از جمله آبيک، محمديه، بيدستان، الوند، شريفيه، شهرصنعتي کاسپين، شهرصنعتي البرز و الموت، به مرکز استان از اين مسير برقرار مي گردد.که همين امر محور آيت الله خامنه اي را در شرايط پيک کاري از نظر رفت و آمد به خصوص براي تعطيلات يا ساعات کاري شهر صنعتي البرز و کاسپين دچار مشکل مي نمايد.

اين مسؤول اظهار داشت : ميدان مينودر به عنوان يک مفصل مهم ارتباطي و نيز به عنوان اصلي ترين ورودي شهر قزوين که مرکز ثقل اين ارتباطات از غرب و جنوب غربي به شهر مي باشد، داراي يک منفذ و راه دسترسي است که مسير کنارگذر برق فشار قوي شرقي شهر مي باشد. اين محور که اخيرا به عرض حدود 6 متر، آسفالت گرديده،  به دکه ياران معروف است و داراي نقشي مهم گرديده که قسمتي از بار ترافيکي شمال و مرکز شهر را تخليه مي نمايد.

مدير عامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين ادامه داد : عبور و مرور مذکور و وجود باغات سنتي شهر قزوين در غرب آن و اراضي کشاورزي در کنار آن، اين محور را به محلي براي استقرار مراکز تفريحي تبديل نموده که خود نيز بار ترافيکي جديدي را ايجاد مي نمايد. با توجه به نقشي که  در طرح جامع و تفصيلي شارمند (مصوب سال 1369) به آن داده و حرائمي را براي آن در نظر گرفته و اين موضوع که ساخت و سازهايي در اطراف آن در حال شکل گيري مي باشد، سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين بنا به درخواست معاونت شهرسازي و معماري در جهت ساماندهي محور و تعريف يک راه ارتباطي جايگزين (By Pass) براي شهر، مطالعه و بررسي يک قسمت از آن يعني ميدان مينودر تا تقاطع جاده نجف آباد را در دستور کار خود قرار داد و مسئوليت آن را به عهده مهندسان مشاور تحکيم بنا نهاد ، که با توجه به اهميت و نقش آن در آينده نزديک، مي تواند با توسعه آن تبديل به يکي از مهمترين محورهاي ارتباطي غرب قزوين گردد. بدين ترتيب مطالعات و تهيه طرح ساماندهي محور دکه ياران در راستاي نيل به اهداف زير آغاز شد:

         تقسيم بار ترافيکي ورودي به شهر از سمت ميدان مينودر و کاهش فشار ترافيکي از بلوار آيت الله خامنه اي

         ساماندهي کاربري ها و دسترسي هاي پيرامون محور دکه ياران از نظر ترافيکي

         ساماندهي تقاطع هاي محور دکه ياران با ميدان مينودر در جنوب و جاده نجف آباد در شمال محدوده

وي يادآور شد : مشاور پروژه پس از گردآوري اطلاعات و شناخت وضع موجود به بررسي هاي کالبدي – اقتصادي، طبيعي و اقليمي  ، شبكه ارتباطي و ترافيكي، تاسيسات و تجهيزات شهري  و ضوابط و مقررات موجود در محدوده پروژه پرداخت و در نهايت طرح تعريض اين محور و تبديل آن به يک محور 45 متري و همچنين طرح اصلاح هندسي تقاطع اين محور با ميدان مينودر و جاده نجف آباد ارائه گرديد که هم اکنون نيز جهت بهره برداري در اختيار معاونت شهرسازي و معماري و شهرداري منطقه 2 قرار گرفته است.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط