6/28/2018

طراحی ساختمان مرکز ناحیه امامزاده علی (ع)

طراحی ساختمان مرکز ناحیه امامزاده علی (ع)

این پروژه در بر بلوار خرمشهر، جنب ایستگاه آتش نشانی اجرا می شود و هدف از اجرای آن پاسخگویی به نیازهای بخش اداری ناحیه شهری امامزاده علی از یک سو و فراهم آوردن محیطی فرهنگی برای ساکنان آن از سوی دیگر بوده است.

بیشتر ساختمان های موجود در این ناحیه با هدف تسهیل در انجام امور اداری و اقدامات خرد بنا شده است تا علاوه بر تسریع در روند انجام امور، از این طریق از تجمع بیش از حد مردم در شهرداری های مناطق جلوگیری شود.

با توجه به اینکه ساختمان های شهرداری و زیرمجموعه های آن یکی از مردمی ترین ساختمان های هر شهر محسوب می شود، باید طرح نهایی از مفاهیمی مانند دعوت کنندگی برخوردار باشد، همچنین با توجه به عملکرد خاص شهرداری ها و زیرمجموعه های آنها در شهر، طراحی این ساختمان از تشخص خاصی برخوردار بوده و با توجه به ماندگاری، دارای هویت ویژه ای است.

اهداف اجرای این پروژه می توان به ایجاد مکانی دائمی برای رسیدگی به امور مردم و برگزاری جلسات ناحیه و همچنین فراهم آوردن بستری مناسب برای بررسی و شناخت فعالیت های گوناگون اشاره کرد.افزایش سطح مشارکت های مردمی در اداره امور ناحیه و استفاده مثبت از توانمندی ها و ظرفیت های مردم محله، ایجاد رکن اجرایی در سطح ناحیه و همچنین افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین مردم ناحیه و شهرداری، تلاش در راستای احیا و برجسته سازی هویت و جایگاه ناحیه از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

این ساختمان در دو طبقه به مساحتی حدود هر طبقه 170 مترمربع و فضای سبز به مساحت تقریبی 500 مترمربع طراحی شده است انعطاف پذیری طرح به منظور تغییرات احتمالی یکی از مهم ترین شاخصه های این پروژه به شمار می رود. همچنین در طراحی بخش های مختلف این مجموعه با توجه به وجود دروازه تهران قدیم در مجاورت این بنا، حریم میراثی و خط آسمان منطقه دست نخورده باقی مانده است.

 برای دید بهتر و پیوستگی ساختمان با سایت و همچنین تأسیسات، بهترین مکان قرارگیری ساختمان در میانه جایگاه بود، که این امر علاوه بر حفظ تأسیسات موجود و حریم ها باعث کمترین آسیب و تخریب فضاهای سبز موجود در ضلع جنوبی ساختمان شد.

related images