دوشنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۴

حافظی:

مطالعات تهیه طرح اجرایی ساماندهی (کانالیزه کردن) نهرسنتی مصلی به پایان رسید

محمد اسماعیل حافظی، مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین، گفت: نهر حقابه بر باغات سنتی موسوم به نهر مصلی« در امتداد کانال سنگی ولیعصر» واقع در کمربندی جمهوری اسلامی و در امتداد جاده مصلی درضلع جنوب شرق شهر قزوین واقع شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین؛ حافظی گفت: به دلیل قرار گرفتن این  نهر در محدوده بافت مسکونی شهرداری منطقه یک و نیاز به ساماندهی و کانالیزه کردن آن ها به درخواست شهرداری منطقه یک در سال 98، سازمان خدمات طراحی پروژه مطالعاتی مزبور را تحت عنوان تهیه طرح اجرایی ساماندهی (کانالیزه کردن) نهرسنتی مصلی در دستور کارخود قرار داد .

حافظی خاطر نشان کرد: با توجه به اسناد بالادستی و انجام پروژه مطالعاتی تحت عنوان «طرح کنترل سیلاب و مدیریت آبهای سطحی باغات سنتی جنوب شهر» که در سال 1392 توسط مهندسین مشاور پارس پیاب در سازمان انجام شد از آنجایی که این انهار علاوه بر حقابه باغات سنتی به دلیل تخلیه رواناب سطحی شهر و سیلابهای فصلی و هدایت آنها به خارج از شهر از اهمیت ویژه ای نیز برخوردارند لذا ساماندهی آنها ضروری است .

وی افزود: کانال سنگی سیلاب بر( امتداد کانال ارنجک) مسیل ولیعصر با حقابه از رودخانه باراجین بعد از عبور از میدان تهران قدیم و عبور عرضی از زیر بلوار کمربندی جمهوری اسلامی به یک حوضچه رسوبگیر منتهی و نهر مصلی(کانال ولیعصر2) از آن آبگیری می کند.

حافظی بیان کرد: طول اصلی نهر مصلی که بخشی از باغات سنتی جنوب شرق شهر قزوین را آبیاری می نماید از ابتدای انشعاب آن در بلوار کمربندی جمهوری اسلامی تا انتهای آن بطول دو هزار و 402 متر است این نهر جهت انتقال آب آبیاری و عبور ایمن سیلاب شهری به باغات سنتی تحت پوشش به وسعت حدود 85 هکتار است لیکن در پروژه حاضر فقط محدوده ای از نهر خاکی مصلی حدفاصل کمربندی جمهوری اسلامی تا تقاطع نهر مزبور با راه آهن در جنوب که به طول حدود 950 متر است، مد نظر ساماندهی و کانالیزه کردن بوده است.

این مسئول افزود: طرح پیشنهادی کانالیزه کردن کانال مصلی به صورت خلاصه شامل لایروبی کل مسیر کانال ، تخریب کلیه پل ها و دهانه های آبگیر موجود بدلیل وضعیت نامناسب هیدرولیکی و سازه ای، احداث دیوار سنگ و سیمانی در جناحین کانال در طول کل مسیر، پوشش داخلی دیوار سنگ و سیمانی جناحین مسیر با ملات ماسه و سیمان ، اجرای بتن مسلح کف کانال ، احداث پل های ماشین رو به صورت تک دهانه و در نهایت احداث دهانه های آبگیر به صورت دو دریچه در مسیر جریان و یک دریچه آبگیر جانبی است.

پایان پیام

 

تصاویر مرتبط